När Synne möter expeditionschefen Rebeccas blick på departementet där de båda arbetar upphör allt annat att existera och det enda hon kan tänka på är attraktionen till Rebecca och att hon vill ligga med henne.

Rebecca Schultz är en gift småbarnsmamma och Synne är 14 år yngre. Ingen av dem definierar sig direkt som lesbisk men de inleder ett passionerat förhållande.

Mea Culpa (som betyder ”mitt fel”) handlar om skuld och moral, erotisk besatthet och längtan efter ett barn som kan ge tillvaron mening. Deras kärleksaffär är destruktiv och ödesdömd redan från början. Det här är inte en bok en ska läsa när en just har kommit ut.

Anne Holt har även skrivit en serie kriminalromaner om Hanne Wilhelmsen som lever i en relation med en annan kvinna. Hennes böcker porträtterar ofta lesbiska kärleksrelationer som svåra men böckerna om Hanne Wilhelmsson och Mea Culpa är också skrivna på 90-talet då det var svårare att leva öppet.

Georgia Beers har skrivit en serie charmiga böcker som handlar om djurhemmet June Bug Farms som tar emot hemlösa och vanvårdade djur. Rescued Heart: A Puppy Love Romance är den första i serien. Boken handlar om Lisa som är volontäransvarig på centret och Ashley som är en rar, oskuldsfull person som jobbar på ett bageri och ställer upp som volontär på centret på sin fritid. Lisa har emotionellt baggage som har gjort henne känslomässigt kall och skapat ett tomrum som hon fyller med sitt arbete och djur. Ashley tenderar att flyta med och inte ta kommando över sitt liv. När hon möter Lisa känner hon ett okaraktäristiskt mod och känner sig redo för att kämpa för att få det hon vill ha. Båda känner stark attraktion men möter hinder på vägen på grund av deras olikheter.

Författaren har skapat karaktärer som har både bra och dåliga sidor vilket ger en trovärdighet åt historien. Såväl  huvudkaraktärer som bikaraktärer är intressanta att följa (även om en kan bli lite frustrerad över dem ibland) och bihandlingen om Lisas mamma ger emotionellt djup. Att gott om gulliga djur även finns med i handlingen är ett stort plus!

Den andra boken, Run to You, handlar om djurhemmets ekonomiansvarige Catherine och Emily som är djurhemmets största bidragsgivare. Catherine har problem med ett efterhängset ex som också jobbar på djurhemmet och kämpar även med sorgen över sin hund som gått bort. Emily efterträder sin bror som fått sluta pga sexuella trakasserier mot kvinnliga volontärer. Emily oroar sig för att förlora sin trovärdighet om hon börjar dejta någon på det djurhem hon är ansvarig för donationerna till. Ägaren Jessica blir i sin tur oroad för att centret ska få dåligt rykte och tappa sina donatorer om det blir känt att hennes ekonomiansvarige är involverad med en donator. Djurhemmet är trots allt helt beroende av donationer för att överleva.

Även denna bok är trivsam har intressanta karaktärer och gulliga djur. Den har inte samma emotionella djup som den första boken men handlingen är fint beskriven och har en väldigt söt bihandling om hunden Geronimo och Catherine. I handlingen återfinns även Lisa och Ashley från förra boken.

Den sista boken i serien heter Dare to Stay. I många år har ett tv sänt välgörenhetsevent som ska samla in pengar till djurhemmet Junebug Farms skett med samma koncept och samma programledare. När det är dags för detta års event har programledaren gått i pension och har bytts ut med den unga och hippa tv personligheten Sydney. Djurhemmets ägare Jessica blir stressad över att det kommer en ny programledare som hon måste förhålla sig till. Hon tycker verkligen inte om förändring! Sydney i sin tur har inga planer på att stanna i en liten stad utan ser detta uppdrag som ett steg närmare att jobba i en storstad. Hon har svårt med tillit och har svårt att acceptera attraktionen hon känner för Jessica. Jessica i sin tur vet att Sydney inte har för avsikt att stanna vilket blir problematiskt för henne. Catherine från andra boken återkommer genom att hennes vänskap med Jessica skildras i boken. Det ger ett intressant perspektiv och tillåter även läsaren att följa hur det går med Catherine och Emily. Även Lisa och Ashley från bok ett återkommer. Catherines ex Anna som syntes till i andra boken återkommer i sista boken och orsakar endel drama.

Jag brukar oftast tycka om Georgia Beers böcker och denna serie är inget undantag. Böckerna är charmiga, söta och handlar, förutom romantiken, om en massa gulliga djur. Böckerna berättas från olika perspektiv och det finns intressanta bihandlingar och bikaraktärer som ger en extra dimension till det som berättas. De kan läsas enskilt även om det ger mer att läsa dem i ordning eftersom en får följa karaktärerna från tidigare böcker i de senare böckerna. Jag tycker att det är extra intressant att följa Catherines storyline genom serien eftersom huvudpersonerna i de olika böckerna upplever henne väldigt olika. Jag rekommenderar serien helhjärtat.

Kärlek i alpin miljö

Andrea Bramhall

Den här boken handlar om Rhian som har fått i uppdrag att producera en realityserie om ett antal bergsklättrare som tävlar mot varandra. Jayden förlorade sin partner i en stor lavinolycka på Everest Basecamp och tar motvilligt på sig rollen som programledare. Den sedvanliga bristen på kommunikation som brukar vara ett inslag i många lesbiska kärlekshistorier skapar missförstånd i samband med att känslor uppstår.

Jag brukar tycka om att läsa böcker som handlar om bergsklättring. Jag gillar särskilt äventyrsaspekten som kommer med att klättra i berg i alpina miljöer. Trots att den här boken innehåller flera sådana inslag blev jag inte så imponerad.

Det beror främst på att det drama som dyker upp i realityserier på tv också dyker upp i den här boken. Jag hade gärna sett att boken fokuserade mer på äventyrsaspekten, kärlekshistorien och miljöerna.

Två karaktärer i boken uppför sig illa och har dålig värdegrund. En av dem tycker jag blir rimligt bestraffad utifrån det som sker. Den andra karaktären tycker jag blir orimligt bestraffad och det liknar mer mobbning än rättvisa.

Om du vill läsa en äventyrsbok om bergsklättring ska du välja en annan bok.

När jag började läsa Into the Drowning Deep av Mira Grant hade jag ingen aning om att den inkluderade en kärlekshistoria mellan den autistiska tv-personligheten Olivia och den bisexuella ekolodexperten Victoria. Det är alltid roligt när en stöter på en bok, som egentligen tillhör mainstream-kategorin, som innehåller starka kvinnor, queera karaktärer och tar upp neurodiversitet.

Det är en brokig skara välskrivna karaktärer i boken och en mångfald av karaktärstyper vars öde engagerade mig. Den lesbiska kärlekshistorien mellan Olivia och Victoria är en liten, men viktig, del av berättelsen.

Boken i sig är en riktigt spännande och kreativ skräckis med genomgående spänd stämning. Mira Grant lyckas hålla en känsla av att något otäckt väntar genom hela boken.

Berättelsen om mördarsjöjungfrur som attackerar ett skepp som skickas till Marianergraven för att hitta bevis för sjöjungfrurs existens är välskriven. Detta är en riktigt spännande och queer urban fantasy-skräckis.

Clare Lydon har skrivit ett antal romantiska komedier om lesbisk kärlek. This London Love tillhör bokserien London Romance som består av fristående böcker där just London är gemensamma nämnare.

Huvudpersonerna är Kate och Meg som träffar varandra när Kates mamma ber henne att köpa blommor till en begravning och hon hamnar i Megs blombutik. Kates misstänker att Meg är straight eftersom det inte är så vanligt att flator äger blombutiker. Trots det hittar Kate på olika skäl för att köpa blommor i just Megs butik.

Vi får, förutom Meg och Kate, följa delar av Kate och Megs familjer och det finns som i alla sådana här böcker känslosamma hinder som skapar problem. Men det är trots allt en rom-com och författaren har skrivit kvick, charmig dialog med en uppfriskande Londondialekt som tillför charm till berättelsen.

Boken är underhållande, har intressanta och relaterbara karaktärer och är perfekt för en regnig höstdag.

Nödläge i rymden

Michael Siemsen

Exigency, som kan översättas till nödläge på svenska, är inte en bok med lesbiskt tema. Boken är skriven av Michael Siemsen och är egentligen en mainstream science fiction berättelse. Det är inte något direkt fokus på den samkönade kärlekshistorien. Den finns där på samma villkor som de andra olikkönade relationerna på rymdstationen.

Ordet lesbisk eller bisexuell nämns aldrig men förhållandet mellan huvudpersonen Minnie och hennes kollega Aether vävs naturligt och genomgående in som en röd tråd genom hela boken. Deras relation ger värme åt berättelsen och är en viktig detalj för karaktärsutvecklingen.

Detta är en framtidsskildring om ett forskningsteam som sänts ut på en envägstur till en rymdstation för att på avstånd studera utomjordingar som bor på en jordlik planet långt borta från jorden. Nödläge på rymdstationen uppstår och besättningen behöver lämna stationen för att istället hitta ett sätt att överleva på planeten de har studerat i åtta år.

Som titeln antyder så händer det ena nödläget efter det andra och karaktärerna ställs inför många olika utmaningar. Om en gillar böcker med fokus på världsuppbyggnad och karaktärer så är den här boken god läsning. Det är uppfriskande att läsa om kärlek mellan kvinnor i en science fiction bok som inte är specifikt skriven för en lesbisk målgrupp.

Class Reunion

Linda Hill

Jennifer har undvikit sin hemstad under många år för att slippa konfronteras med minnen av sin ungdomskärlek Sheila. Sheila vågade inte ta steget att komma ut som lesbisk och lämnade henne för att i stället gifta sig med en man. Jennifer blev oerhört sårad och flyttade långt bort för att gå på college. Boken börjar när Jennifer är på väg tillbaka till sin hemstad för att vara med på sin klass återträff.

På klassåterträffen träffar hon Heather som var kär i Jennifer under skoltiden och ömsesidig attraktion uppstår. Det uppstår dock komplikationer när hon möter Sheila som aldrig riktigt kom över Jennifer trots att hon skapat en kärnfamilj som följer samhällets normer.

Det här är en bok med en hel del drama som tar upp olika typer av problem som t.ex. mobbning, heteronormens begränsningar, svårigheter att komma ut och familjekonstellationer. Det blir trots detta aldrig tungt att läsa för boken går aldrig in på djupet på dessa problem. Bokens styrka är karaktärerna som är intressanta och välarbetade. Det är en kärlekshistoria som passar fint för stranden eller i hängmattan.

Lessons

Kim Pritekel

Lessons av Kim Pritekel handlar om Chase Marin som känner sig tvingad att gå på college så att hon kan göra sina föräldrar nöjda genom att bli lika framgångsrik som sin syster. Hon är det udda, rebelliska barnet som inte riktigt passar in och hennes föräldrar är inte särskilt involverade i hennes liv. Hon hade mer glädje av sin barnvakt Dagny än sina föräldrar när hon var liten. Ödet gör att hon stöter på Dagny igen på college, denna gång som den lärare som ska undervisa hennes psykologiklass.

Chase och Dagny blir mycket goda vänner, något som sedan sakta utvecklas till något mera. Pritekel lyckas få ihop en intressant och komplex historia om de lärdomar huvudkaraktärerna får från livets lektioner. Detta är en bok för de som gillar komplexa kärlekshistorier, god karaktärsutveckling och en sakta uppbyggd personkemi och sexuell spänning mellan huvudkaraktärerna.

Dags att Våga

Åsa Nilsson

Detta är en bok om den första kärleken och som titeln antyder: att våga komma ut. Alexandra förstår inte varför hennes kompisar tycker att killar är så intressanta. Hon vill hellre spela basket och försöker att undvika intresset från killarna omkring henne. När Alexandra träffar den några år äldre Yulia, som går på basketgymnasium och också spelar basket, så förstår hon varför hon inte har något intresse för killar. Hon är helt enkelt lesbisk.

Efter en fest blir hon och Yulia ihop men att komma ut visar sig dock inte vara helt enkelt för Alexandra. Hon är övertygad om att hon kommer att bli hatad om hon inte lever enligt heteronormen. Något som de som har haft svårt att komma ut troligtvis kan känna igen sig i. Rädslan för konsekvenserna kan te sig större i garderoben än vad de visar sig vara när en väl tar steget ut ur garderoben.

Det blir ännu mer komplicerat när Alexandra och Yulias föräldrar börjar dejta varandra. Boken suger in en i handlingen trots att språket är enkelt, med korta meningar och något oputsad handling. Trots de språkliga bristerna är det en bok jag rekommenderar.