Kvinnlig gemenskap och samhörighet under Spanska Sjukan

The Pull of the Stars av Emma Donoghue skildrar tre dagar på en förlossningsavdelning under höjdpunkten av Spanska sjukans framfart 1918. Författaren började skriva boken 2018 i samband med 100 årsdagen av Spanska sjukan och det är en blandning av fakta och fiktion. Vi får följa tre kompetenta och komplexa kvinnors gemenskap och samhörighet och… mer >>

The Pull of the Stars av Emma Donoghue skildrar tre dagar på en förlossningsavdelning under höjdpunkten av Spanska sjukans framfart 1918. Författaren började skriva boken 2018 i samband med 100 årsdagen av Spanska sjukan och det är en blandning av fakta och fiktion.

Vi får följa tre kompetenta och komplexa kvinnors gemenskap och samhörighet och en lesbisk kärlekshistoria mot slutet av boken. Ordet lesbisk används aldrig men det är tydligt att de tre huvudkaraktärerna är hbtq-personer. Det är en mycket välskriven bok som ger en inblick i hur vardagen för en sjuksköterska såg ut på den tiden. Förutom arbetet på förlossningsavdelningen får vi även en inblick i konflikten om självbestämmande. Karaktären Dr Lynn är baserad på en riktig person som var suffragette, ledare inom Sinn Féign, kämpe för bättre förlossningsvård och för social rättvisa. Fattigdom och social orättvisa är en integral del av handlingen och påpekar hur väldigt orättvisa förutsättningar människor hade på den tiden.

I efterhand är jag på sätt och vis förundrad över att jag läste ut den eftersom jag vanligtvis tycker att graviditet och förlossningar är totalt ointressant. Det är sällan som jag läst en bok där handlingen är mindre viktig än hur boken är skriven men så är fallet med denna bok. Prosan och hur väl författaren hanterar berättandet kompenserar min brist på intresse för förlossningsvård. Den är så välskriven och handlingen så komplex och intressant att jag behöll mitt engagemang ända fram till de sista sidorna som var lite av en besvikelse. Jag skulle faktiskt gå så långt som att rekommendera att läsare överväger att hoppa över de sista 20 sidorna i boken. Men i övrigt är den mycket väl värd att läsa!

Recension

Feministisk, karaktärsdriven skräckis

Sawkill Girls är en intensiv, karaktärsdriven och feministisk berättelse sett från tre unga kvinnors perspektiv. På ön Sawkill talas det om en ond kraft och unga kvinnor som, med jämna mellanrum, har försvunnit spårlöst under årtionden. Ingen har försökt att stoppa det förrän nu. Bokens övergripande tema är patriarkatets konsekvenser och hur det påverkar individer… mer >>

Sawkill Girls är en intensiv, karaktärsdriven och feministisk berättelse sett från tre unga kvinnors perspektiv. På ön Sawkill talas det om en ond kraft och unga kvinnor som, med jämna mellanrum, har försvunnit spårlöst under årtionden. Ingen har försökt att stoppa det förrän nu.

Bokens övergripande tema är patriarkatets konsekvenser och hur det påverkar individer såväl som samhälle. De tre huvudkaraktärerna kämpar alla, på olika sätt, med den situation de har fötts i eller på annat sätt hamnat i. Karaktärernas identitet och förhållningssätt till de roller de har tilldelats i deras respektive familjekonstellationer utgör stommen i berättelsen. Boken tar med en på intressant resa i karaktärernas inre värld och hur de utvecklas under berättelsens gång. Ingen av huvudkaraktärerna följer helt normen då en av huvudkaraktärerna är lesbisk, en är bisexuell och en är asexuell.

Vissa scener är intensiva och det blir bitvis våldsamt och blodigt men det är en intressant läsning! Detta är en bok som skulle passa bra till en bokcirkel.

Recension

Lesbisk kärleksroman utöver det vanliga

Alone av E.J Noyes handlar om Celeste som deltar i en psykologiskt experiment som avser att ta reda på vad som händer med en människa i total isolation från andra människor. Hennes liv består av rutiner, chattrapporter med studiens administratörer och olika sysslor och strategier för att klara av sin isolerade tillvaro. Läsaren kommer in… mer >>

Alone av E.J Noyes handlar om Celeste som deltar i en psykologiskt experiment som avser att ta reda på vad som händer med en människa i total isolation från andra människor. Hennes liv består av rutiner, chattrapporter med studiens administratörer och olika sysslor och strategier för att klara av sin isolerade tillvaro.

Läsaren kommer in i Celestes liv efter lite mer än 3 år in i studien. Vid det laget har rösthallucinationer av personer från hennes förflutna blivit en del av hennes vardag. Hon börjar få svårt att avgöra vad som är verkligt och vad som kommer från hennes inre värld. Det är en hel del obehagliga och intensiva minnen som dyker upp vilket gör boken rätt så mörk. Men i mörkret finns det fortfarande optimism och hopp.

En dag dyker en kvinna upp i utkanten av hennes isolerade hemvist vilket strider mot studiens regler. Hon är så svältfödd på sällskap att hon ignorerar reglerna och tillåter den främmande kvinnan att stanna flera dagar innan hon rapporterar händelsen till de som kontrollerar experimentet. Det är intensivt att möta en annan människa för första gången på tre år. Det är fint beskrivet hur hon får sin första kram och hur hon inte riktigt kan vara säker på att kvinnan är verklig och inte en hallucination. Under de dagar de spenderar tillsammans växer en attraktion fram.

Det här är en lesbisk kärleksroman utöver det vanliga. Författaren har skrivit en mångfasetterad berättelse och jag bryr mig om Celeste och hennes situation. Boken är bitvis långsamt berättad men aldrig tråkig. Den är skriven i första person, från Celestes synvikel, vilket passar bokens innehåll. Karaktärerna har sina fel och brister vilket bidrar till att boken fungerar så väl.

Recension

Dystopisk skräck på flickskola

Wilder Girls av Rory Power är en dystopisk skräckthriller som utspelar sig på en flickskola belagd på en avlägsen ö utanför Maine. Ön har legat under karantän i 18 månader pga ett virusutbrott som orsakar död eller att kroppar att förändras och förvrids. Missbildningarna sker i skov, varje utbrott är våldsammare än det tidigare och… mer >>

Wilder Girls av Rory Power är en dystopisk skräckthriller som utspelar sig på en flickskola belagd på en avlägsen ö utanför Maine. Ön har legat under karantän i 18 månader pga ett virusutbrott som orsakar död eller att kroppar att förändras och förvrids. Missbildningarna sker i skov, varje utbrott är våldsammare än det tidigare och de har alla påverkats mycket starkt.

Flickorna lär sig att försvara sig genom att lära sig skjuta och de har vakter på taket som har i uppdrag att skjuta farliga, missbildade djur som tar sig igenom staketet. Enbart båtflickorna som har fått i uppdrag att hämta mat som militären lämnar på öns brygga får gå utanför staketet till skolan. Det är ett farligt uppdrag för utanför staketet finns vilda djur som blivit blodtörstiga av viruset.

Vi får följa Hetty, Byatt och Reese och boken alterneras utifrån deras perspektiv. De upptäcker att det som de fått veta om viruset inte helt stämmer överens med verkligheten vilket ger dem ett mysterium att lösa. Det finns också en lesbisk kärlekshistoria inbakad i handlingen.

Överlevarna bygger upp ett samhälle med regler som baseras på vänskap, att bry sig om och stötta sina vänner och på att överleva efter en nära nog apokalyptisk händelse. De måste stundtals göra svåra och livsfarliga val. Karaktärernas inre känslovärld är drivkraften i boken och karaktärernas upplevelse av det som sker är i fokus. Boken har beskrivits som ”en feministisk variant av Flugornas herre” och det känns passande. Karaktärerna är starka; detta är en bra bok om en letar efter en spännande bok med starka kvinnliga förebilder.

Recension

Historisk romantik från nybyggartiden i USA

Backwards to Oregon är en historisk käreksroman som utspelar sig under nybyggartiden i USA. ”Luke” har levt förklädd som en man sedan tonåren och har förlikat sig med det faktum att hon därmed kommer att leva ensam resten av livet. Nora jobbar på en bordell för att få ihop mat för dagen åt sig själv… mer >>

Backwards to Oregon är en historisk käreksroman som utspelar sig under nybyggartiden i USA. ”Luke” har levt förklädd som en man sedan tonåren och har förlikat sig med det faktum att hon därmed kommer att leva ensam resten av livet. Nora jobbar på en bordell för att få ihop mat för dagen åt sig själv och sin treåriga dotter född utom äktenskapet. Luke ser giftemål som ett medel att enklare passera som man och friar till Nora. Nora ser giftermålet som ett sätt att få beskydd och överleva i en hård värld.

Detta är en av Jae’s mest älskade böcker. Det är definitivt välförtjänt för handlingen är väl utvecklad, både huvud- och sidokaraktärer är välarbetade, tredimensionella och engagerande. Både Nora och Luke är fångade i sitt eget sorts mentala fängelse när vi möter dem i början av boken.

Att följa Luke och Noras strävsamma resa över prärien är en fascinerande läsning. De stöter på många faror och problem efter vägen som skapar intressant dynamik. Vänskapen mellan Nora och Bernice ger berättelsen en extra skjuts och grannen Emmelines dysfunktionella förhållande med en våldsam äkta man upprör såväl engagerar.

Luke och Noras relation byggs upp långsamt och det tar lång tid innan de känner tillit gentemot varandra. Författaren har gjort research och berättelsen känns tidstypisk. Slow-burn romantik är Jae utomordentligt bra på och den här boken är inget undantag. Jag kan verkligen se varför boken är så omtyckt!

Min personliga preferens gör dock att jag ogillar bitar av den. Jag har svårt för böcker med så pass tydliga patriarkala strukturer som den här boken har. Det är inte konstigt eftersom den utspelar sig under nybyggartiden i USA där könsrollerna var helt annorlunda än idag. Men det gör att jag inte kan uppskatta berättelsen fullt ut. Luke blir på sätt och vis en del av problemet även fast hon försöker att motverka de destruktiva delarna av manligheten så mycket hon vågar utan att röja sin identitet.

Om en vet med sig att en kan bortse från kvävande patriarkala strukturer eller om en tycker om litteratur från den här tidsperioden så rekommenderar jag boken starkt!

Recension

Romantik med allvarlig underton

Not the Marrying Kind är den andra boken i Fair Oaks serien men den kan läsas separat. Ashley lever djupt inne i garderoben och är livrädd för att komma ut som lesbisk i rädsla av att förlora sin familj och sin försörjning. Hon äger den lilla småstadens blombutik och hennes liv består av jobb och… mer >>

Not the Marrying Kind är den andra boken i Fair Oaks serien men den kan läsas separat.

Ashley lever djupt inne i garderoben och är livrädd för att komma ut som lesbisk i rädsla av att förlora sin familj och sin försörjning. Hon äger den lilla småstadens blombutik och hennes liv består av jobb och att leva upp till andras förväntningar.

Sasha äger stadens bageri. Trots att hon länge varit attraherad av Ashley har hon inte agerat på det och söker inte ett förhållande. Hon har sin moster, sin butik och sina vänner och är nöjd med det. Som alla andra i stan är Sasha övertygad om att Ashley är straight tills Ashley råkar outa sig själv för Sasha.

Ashley har bestämt sig för att inte inleda något förhållande så länge hon inte vågar komma ut för hon har sett hur destruktiv garderoben kan vara för ett förhållande. När de tvingas att jobba ihop inför ett bröllop måste de förhålla sig till en växande attraktion. I takt med att attraktionen dem emellan ökar måste Ashley börja se sin rädsla i vitögat. Hon kan inte gömma sig bakom sin fasad på samma sätt längre.

Jag kände igen mig i Ashleys rädsla och jag tror inte att jag är ensam om det; många hbtq-personer har haft liknande upplevelser. Jae har verkligen lyckats göra Ashleys svåra komma ut process levande.

Trots de allvarliga undertonerna är detta en söt och rar kärlekshistoria som långsamt byggs upp i sann Jae anda. Den innehåller sekundära karaktärer som för handlingen framåt, referenser till Stekta Gröna Tomater och det dyker även upp karaktärer från andra böcker som Jae har skrivit. Om en vill ha romantik och substans i samma bok är det här ett bra val.

Recension

Urban Fantasy i alternativt Stockholm

Norra Latin, skriven av Sara Bergmark Elfgren, utspelar sig i ett alternativt Stockholm där Norra Latin fortfarande är en gymnasieskola såväl som en av de skolor som är svårast att komma in på. Under 40-talet skedde en tragedi där en lärare dog under en föreställning och en elev försvann spårlöst. Händelsen har levt vidare som… mer >>

Norra Latin, skriven av Sara Bergmark Elfgren, utspelar sig i ett alternativt Stockholm där Norra Latin fortfarande är en gymnasieskola såväl som en av de skolor som är svårast att komma in på. Under 40-talet skedde en tragedi där en lärare dog under en föreställning och en elev försvann spårlöst. Händelsen har levt vidare som en vandringssägen bland eleverna på skolan och är också en röd tråd som slingrar sig genom berättelsen.

Tamar är uttalat lesbisk och är olyckligt kär i Clea. Även om Clea säger sig ha varit tillsammans med en tjej i det förflutna så tror Tamar inte att hon har så stora chanser. De lever nämligen helt olika liv. Tamar har flyttat ner från Östersund till Stockholm, bor inneboende i Bredäng och är på botten i den sociala hierarkin. Clea däremot har en skådespelande mamma, har själv varit med i flera produktioner och lever i en priviligerad tillvaro i den absoluta toppen av skolans hierarki. Att Clea lever i ett ohälsosamt och destruktivt förhållande med sin pojkvän Tim minskar Tamars chanser ytterligare.

Det här var en bok som var svår att lägga ifrån sig. Utöver själva mysteriet som boken grundas i så vävs en trovärdig bild av hur det är att leva i ett destruktivt förhållande fram. På grund av det upplevde jag bitvis att den var frustrerande att läsa. Men den är så välskriven och engagerande att jag ändå behövde läsa vidare. Jag behövde veta hur det gick för karaktärerna. För författaren har verkligen lyckats med att skapa både huvudkaraktärer och bikaraktärer som jag bryr mig om.

De sociala svårigheterna som karaktärerna stöter på känns verkliga på ett sätt som många författare inte lyckas med. Mysteriet är engagerande och Tamar dras in mer och mer i händelseförloppet omkring den försvunna eleven. Sanningen nystas långsamt fram och alla trådar knyts ihop i slutet.

Boken berörde mig och jag är glad över att ha läst den. Jag rekommenderar den varmt.

Recension

Tragisk kärlekshistoria

När Synne möter expeditionschefen Rebeccas blick på departementet där de båda arbetar upphör allt annat att existera och det enda hon kan tänka på är attraktionen till Rebecca och att hon vill ligga med henne. Rebecca Schultz är en gift småbarnsmamma och Synne är 14 år yngre. Ingen av dem definierar sig direkt som lesbisk… mer >>

När Synne möter expeditionschefen Rebeccas blick på departementet där de båda arbetar upphör allt annat att existera och det enda hon kan tänka på är attraktionen till Rebecca och att hon vill ligga med henne.

Rebecca Schultz är en gift småbarnsmamma och Synne är 14 år yngre. Ingen av dem definierar sig direkt som lesbisk men de inleder ett passionerat förhållande.

Mea Culpa (som betyder ”mitt fel”) handlar om skuld och moral, erotisk besatthet och längtan efter ett barn som kan ge tillvaron mening. Deras kärleksaffär är destruktiv och ödesdömd redan från början. Det här är inte en bok en ska läsa när en just har kommit ut.

Anne Holt har även skrivit en serie kriminalromaner om Hanne Wilhelmsen som lever i en relation med en annan kvinna. Hennes böcker porträtterar ofta lesbiska kärleksrelationer som svåra men böckerna om Hanne Wilhelmsson och Mea Culpa är också skrivna på 90-talet då det var svårare att leva öppet.

Recension

Romantik, hundar och katter

Georgia Beers har skrivit en serie charmiga böcker som handlar om djurhemmet June Bug Farms som tar emot hemlösa och vanvårdade djur. Rescued Heart: A Puppy Love Romance är den första i serien. Boken handlar om Lisa som är volontäransvarig på centret och Ashley som är en rar, oskuldsfull person som jobbar på ett bageri… mer >>

Georgia Beers har skrivit en serie charmiga böcker som handlar om djurhemmet June Bug Farms som tar emot hemlösa och vanvårdade djur. Rescued Heart: A Puppy Love Romance är den första i serien. Boken handlar om Lisa som är volontäransvarig på centret och Ashley som är en rar, oskuldsfull person som jobbar på ett bageri och ställer upp som volontär på centret på sin fritid. Lisa har emotionellt baggage som har gjort henne känslomässigt kall och skapat ett tomrum som hon fyller med sitt arbete och djur. Ashley tenderar att flyta med och inte ta kommando över sitt liv. När hon möter Lisa känner hon ett okaraktäristiskt mod och känner sig redo för att kämpa för att få det hon vill ha. Båda känner stark attraktion men möter hinder på vägen på grund av deras olikheter.

Författaren har skapat karaktärer som har både bra och dåliga sidor vilket ger en trovärdighet åt historien. Såväl  huvudkaraktärer som bikaraktärer är intressanta att följa (även om en kan bli lite frustrerad över dem ibland) och bihandlingen om Lisas mamma ger emotionellt djup. Att gott om gulliga djur även finns med i handlingen är ett stort plus!

Den andra boken, Run to You, handlar om djurhemmets ekonomiansvarige Catherine och Emily som är djurhemmets största bidragsgivare. Catherine har problem med ett efterhängset ex som också jobbar på djurhemmet och kämpar även med sorgen över sin hund som gått bort. Emily efterträder sin bror som fått sluta pga sexuella trakasserier mot kvinnliga volontärer. Emily oroar sig för att förlora sin trovärdighet om hon börjar dejta någon på det djurhem hon är ansvarig för donationerna till. Ägaren Jessica blir i sin tur oroad för att centret ska få dåligt rykte och tappa sina donatorer om det blir känt att hennes ekonomiansvarige är involverad med en donator. Djurhemmet är trots allt helt beroende av donationer för att överleva.

Även denna bok är trivsam har intressanta karaktärer och gulliga djur. Den har inte samma emotionella djup som den första boken men handlingen är fint beskriven och har en väldigt söt bihandling om hunden Geronimo och Catherine. I handlingen återfinns även Lisa och Ashley från förra boken.

Den sista boken i serien heter Dare to Stay. I många år har ett tv sänt välgörenhetsevent som ska samla in pengar till djurhemmet Junebug Farms skett med samma koncept och samma programledare. När det är dags för detta års event har programledaren gått i pension och har bytts ut med den unga och hippa tv personligheten Sydney. Djurhemmets ägare Jessica blir stressad över att det kommer en ny programledare som hon måste förhålla sig till. Hon tycker verkligen inte om förändring! Sydney i sin tur har inga planer på att stanna i en liten stad utan ser detta uppdrag som ett steg närmare att jobba i en storstad. Hon har svårt med tillit och har svårt att acceptera attraktionen hon känner för Jessica. Jessica i sin tur vet att Sydney inte har för avsikt att stanna vilket blir problematiskt för henne. Catherine från andra boken återkommer genom att hennes vänskap med Jessica skildras i boken. Det ger ett intressant perspektiv och tillåter även läsaren att följa hur det går med Catherine och Emily. Även Lisa och Ashley från bok ett återkommer. Catherines ex Anna som syntes till i andra boken återkommer i sista boken och orsakar endel drama.

Jag brukar oftast tycka om Georgia Beers böcker och denna serie är inget undantag. Böckerna är charmiga, söta och handlar, förutom romantiken, om en massa gulliga djur. Böckerna berättas från olika perspektiv och det finns intressanta bihandlingar och bikaraktärer som ger en extra dimension till det som berättas. De kan läsas enskilt även om det ger mer att läsa dem i ordning eftersom en får följa karaktärerna från tidigare böcker i de senare böckerna. Jag tycker att det är extra intressant att följa Catherines storyline genom serien eftersom huvudpersonerna i de olika böckerna upplever henne väldigt olika. Jag rekommenderar serien helhjärtat.

Recension