Class Reunion

Linda Hill

Jennifer har undvikit sin hemstad under många år för att slippa konfronteras med minnen av sin ungdomskärlek Sheila. Sheila vågade inte ta steget att komma ut som lesbisk och lämnade henne för att i stället gifta sig med en man. Jennifer blev oerhört sårad och flyttade långt bort för att gå på college. Boken börjar när Jennifer är på väg tillbaka till sin hemstad för att vara med på sin klass återträff.

På klassåterträffen träffar hon Heather som var kär i Jennifer under skoltiden och ömsesidig attraktion uppstår. Det uppstår dock komplikationer när hon möter Sheila som aldrig riktigt kom över Jennifer trots att hon skapat en kärnfamilj som följer samhällets normer.

Det här är en bok med en hel del drama som tar upp olika typer av problem som t.ex. mobbning, heteronormens begränsningar, svårigheter att komma ut och familjekonstellationer. Det blir trots detta aldrig tungt att läsa för boken går aldrig in på djupet på dessa problem. Bokens styrka är karaktärerna som är intressanta och välarbetade. Det är en kärlekshistoria som passar fint för stranden eller i hängmattan.

Rescued Heart: A Puppy Love Romance

Georgia Beers

Georgia Beers har skrivit en serie charmiga böcker som handlar om djurhemmet June Bug Farms som tar emot hemlösa och vanvårdade djur. Boken handlar om Lisa som är volontäransvarig på centret och Ashley som är en rar, oskuldsfull person som jobbar på ett bageri och ställer upp som volontär på centret på sin fritid. Lisa har emotionellt baggage som har gjort henne känslomässigt kall och gett ett tomrum som hon fyller med sitt arbete och djur. Båda känner stark attraktion men möter hinder på vägen på grund av deras olikheter.

Författaren har skapat karaktärer som har både bra och dåliga sidor vilket ger en trovärdighet åt historien.  Såväl  huvudkaraktärer som bikaraktärer är intressanta att följa (även om en kan bli lite frustrerad över dem ibland) och bihandlingen om Lisas mamma ger emotionellt djup. Att gott om gulliga djur även finns med i handlingen är ett stort plus!

Jag brukar oftast tycka om Georgia Beers böcker och denna bok är inget undantag. Den är charmig, rar och har en väl berättad historia.

Lessons

Kim Pritekel

Lessons handlar om Chase Marin som känner sig tvingad att gå på college så att hon kan göra sina föräldrar nöjda genom att bli lika framgångsrik som sin syster. Hon är det udda, rebelliska barnet som inte riktigt passar in och hennes föräldrar är inte särskilt involverade i hennes liv. Hon hade mer glädje av sin barnvakt Dagny än sina föräldrar när hon var liten. Ödet gör att hon stöter på Dagny igen på college, denna gång som den lärare som ska undervisa hennes psykologiklass.

Chase och Dagny blir mycket goda vänner, något som sedan sakta utvecklas till något mera. Pritekel lyckas få ihop en intressant och komplex historia om de lärdomar huvudkaraktärerna får från livets lektioner. Detta är en bok för de som gillar komplexa kärlekshistorier, god karaktärsutveckling och en sakta uppbyggd personkemi och sexuell spänning mellan huvudkaraktärerna.

Dags att Våga

Åsa Nilsson

Detta är en bok om den första kärleken och som titeln antyder: att våga komma ut. Alexandra förstår inte varför hennes kompisar tycker att killar är så intressanta. Hon vill hellre spela basket och försöker att undvika intresset från killarna omkring henne. När Alexandra träffar den några år äldre Yulia, som går på basketgymnasium och också spelar basket, så förstår hon varför hon inte har något intresse för killar. Hon är helt enkelt lesbisk.

Efter en fest blir hon och Yulia ihop men att komma ut visar sig dock inte vara helt enkelt för Alexandra. Hon är övertygad om att hon kommer att bli hatad om hon inte lever enligt heteronormen. Något som de som har haft svårt att komma ut troligtvis kan känna igen sig i. Rädslan för konsekvenserna kan te sig större i garderoben än vad de visar sig vara när en väl tar steget ut ur garderoben.

Det blir ännu mer komplicerat när Alexandra och Yulias föräldrar börjar dejta varandra. Boken suger in en i handlingen trots att språket är enkelt, med korta meningar och något oputsad handling. Trots de språkliga bristerna är det en bok jag rekommenderar.

Benediction

Diane Salvatore

Benediction handlar om Grace som går på en strikt katolsk skola och uppfostras till en god katolik. Hennes vän Anne har sitt fokus på sin pojkvän så Grace blir glad när hon träffar Meg, som är både rebellisk och spännande. När Grace och Meg i hemlighet inleder ett passionerat förhållande riskerar hon både sin vänskap med Anne men måste också försöka förhålla sig till Glen som officiellt är hennes pojkvän.

När hennes förebild från en högre årskurs visar sig vara lesbisk får hon en slags mentor som stöttar henne i sitt identitetssökande. Men homosexualitet fungerar inte bra ihop med att vara en strikt katolik vilket ställer till problem både på skolan och hemma. Hon upptäcker att de som en förväntar sig ska vara modiga inte alltid är det. Och att det finns de som gör allt för att passera som normen. Benediction är en stark bok om att hitta sig själv och att ha mod att stå upp för sig själv.

I Can’t Think Straight

Shamim Sarif

I Can’t Think Straight handlar om Tala, en kristen Palestinier och Leyla, en muslimsk Indier, som båda bor i London. Boken utspelar sig främst i London men även i Palestina där Talas bröllop håller på att planeras. Tala har varit förlovad med olika män flera gånger men har lämnat dem vid altaret eller strax före bröllopet eftersom hon inte klarar av att genomföra giftermålet. Leyla dejtar Talas manliga goda vän trots att hon inte är kär i honom.

När Tala och Leyla träffas och blir kära uppstår diverse kulturkrockar och de måste välja om de vill fortsätta att göra sina familjer till lags genom att stanna i garderoben eller om de vill komma ut som lesbiska och leva tillsammans öppet. Bikaraktärerna är intressanta, särskilt Leylas syster, som tillför en hel del till historien. Boken är en charmig och söt feel-good historia som även har adapterats till film. Filmen följer manuset till väldigt stor del, troligtvis för att författaren regisserade filmen och även var med och skrev manus.

The Perfect Christmas Gift

Sarah Ettritch

The Perfect Christmas gift är en uppföljare till The Missing Comatose Woman och utspelar sig 6 månader senare. Casey’s mormor anlitar henne för att, som julklapp, hitta en god väns flickvän från långt tillbaka. De hade avtalat att rymma och skapa ett liv tillsammans men flickvännen dök aldrig upp och gifte sig istället med en man. Den delen av historien är lite vemodig men ändå hoppfull.

Den andra delen av handlingen handlar om Casey’s relation till hennes mormor och till sin flickvän. Det är roligt att se hur det gick för karaktärerna och ur det perspektivet fungerar boken bra men det är inte en bok som jag skulle rekommendera att läsa för mysteriets skull. Boken är kort och innehåller ca 14,000 ord.

Pieces of my heart

Julia Watts

Boken är charmig och rolig och handlar om Jess liv efter att hon har kommit ut som lesbisk. Jess har flyttat ifrån sin inskränkta hemstad Morgan, Kentucky i bibelbältet och studerar på ett graduateprogram på college. Hon försöker bland annat att komma över sin första kärlek som snart ska gifta sig med en man och hon börjar dejta med ibland komiska konsekvenser. Bikaraktärerna skildras fint och tillför värme till berättelsen.

Julia Watts har skrivit en rad böcker med lesbiska karaktärer som har anknytning till Morgan. En bok jag verkligen kan rekommendera är Finding H.F men även Wildwood Flowers är läsvärd. En karaktär från Wildwood flowers nämns i förbifarten i Piece of my heart, vilket är en nice touch.

The Case of the Not-So-Nice Nurse

Mabel Maney

A Nancy Clue and Cherry Aimless Mystery #1. Parodi av Nancy Drew; som vi för övrigt vet har varit lesbisk hela tiden. 😉

Den första boken i serien introducerar oss för sjuksköterskan Cherry Aimless som ska besöka sin släkting Gertrude i San Fransisco under sin semester. Men Gertrude har blivit kidnappad och Cherry måste med hjälp av ett gäng nya lesbiska vänner, som bland annat består av privatdetektiven Nancy Clue, rädda Gertrude samt lösa några andra problem som dyker upp på vägen.

En behöver ta böckerna i den här serien för vad de är; dvs kitchig, parodisk kiosklitteratur som inte ska tas på allvar. Om en läser böckerna med de glasögonen är de rätt underhållande om än lite underliga.

The Blue place (Aud Torvingen #1)

Nicola Griffith

The Blue Place är en mörk, välskriven, långsamt berättad kriminalroman med djup karaktärsutveckling som handlar om Aud Torvingen, hårdkokt f.d polis, med hemska erfarenheter som har färgat henne. Handlingen är bitvis mycket bra och engagerande och har djup och detaljrikedom men jag tycker att den är lite långtråkig. Det utövas dessutom genomgående en hel del kampsport vilket jag upplever är rätt ointressant att läsa om.

Detta är en bok en främst ska läsa om en uppskattar karaktärsutveckling och komplexitet över att följa utredningen av de brott som sker. Aud är en komplex, intressant, tredimensionell karaktär men om det inte hade varit för hennes klient och kärleksintresse Julia så hade hon inte inte brytt sig nämnvärt om brottsutredningen.

Har två uppföljare, Stay #2, som jag rekommenderar starkt samt Always #3 som jag ännu inte har läst. Men en bör läsa The Blue Place innan en tar sig an bok 2 för att uppskatta den fullt ut.